معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی منصوب شد (۳ دی ۱۴۰۳) «ابومحمد الجولانی» با وزیر مشاور قطر در امورخارجه دیدار کرد تاکید پزشکیان بر عزم دولت ایران برای تکمیل راهگذر شمال-جنوب مخبر به شایعه استعفای پزشکیان واکنش نشان داد پزشکیان: باید از توسعه پایتخت جلوگیری کرد نتانیاهو بازهم به دادگاه رفت دولت لایحه اجرای معاهده منع تولید و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و انهدام آن‌ها را به مجلس تقدیم کرد قالیباف: برخی تحقیقات علمی دانشگاه امام حسین (ع) به مرحله تولید رسیده است سخنگوی وزارت امور خارجه: دور دوم گفت‌و‌گو‌های ایران و سه کشور اروپایی، هفته آخر دی ماه برگزار می‌شود تبدیل اتاق‌های اندیشه‌ورزی به سازمان‌های تحقیقاتی و مشاوره‌ای ‎ کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار برکناری ظریف با ورود دیوان عدالت اداری شد محسنی‌ اژه‌ای: نگذارید کار مردم در تعطیلاتی که پیش می‌آید، زمین بماند عارف: ناترازی انرژی، ضربه سنگینی به صنعت می‌زند سیدحسن خمینی: از آسیب‌های جهان امروز این است که دین را شُل می‌گیریم ویدئو| گردش شبانه و قهوه نوشی وزیر خارجه ترکیه و ابومحمد الجولانی در دمشق بازگشایی سفارت عربستان در افغانستان (۲ دی ۱۴۰۳) توزیع برخی مواد غذایی در پروازهای داخلی و خارجی ممنوع شد نتانیاهو علیه انصارالله یمن یاوه‌گویی کرد ویدئو| محمد الجولانی با کت و شلوار و کراوات با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد وزارت خارجه اتهامات دادگستری آمریکا علیه تبعه کشورمان را رد کرد ابراز امیدواری مشاور امنیت ملی آمریکا برای توافق ترامپ با ایران جزئیات سرنگونی جنگنده آمریکایی توسط انصارالله یمن (۲ دی ۱۴۰۳) عراقچی: رژیم صهیونیستی علیرغم همه جنایات و تجاوزات خود نتوانسته به اهداف شیطانی خود دست یابد دیدار و گفتگوی وزیر خارجه ترکیه با الجولانی در دمشق قتل یک راننده روس در ایران | بیانیه سفارت مسکو در تهران پیش‌بینی راه‌حل مشکل ناترازی کشور در برنامه هفتم توسعه آیت‌الله علم‌الهدی: حضرت فاطمه (س)، بنیان‌گذار جریان مقاومت است | شهدای فاطمیون، رهروان صدیق مکتب فاطمی
سرخط خبرها

وزیر راه: طرح بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل به هیئت‌دولت می‌رود| افزایش درخواست کشور‌ها برای انتقال کالا از مسیر ایران

  • کد خبر: ۱۱۵۴۸۹
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
وزیر راه: طرح بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل به هیئت‌دولت می‌رود| افزایش درخواست کشور‌ها برای انتقال کالا از مسیر ایران
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح وزارت راه برای بهبود وضعیت حمل و نقل تدوین شده و به زودی به هیات دولت می‌رود، گفت: توانایی تولید ناوگان داخلی ریلی با تکنولوژی بالا در کشور وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۳۱۹ ناوگان تولید داخل و بازسازی شده در ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران، بر تقویت بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمل و نقلی کشور به ویژه بخش ریلی تاکید کرد و گفت: ایران در جایگاهی از نظر ژئوپلیتیکی قرار دارد که دارای فرصت‌های فراوانی است که چنانچه با آن هوشمندانه برخورد شود می‌تواند در GDP نقش داشته باشد و ایران را در جایگاهی از نظر کریدوری قرار دهد که در مسیر ترانزیت قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم بر بهره‌مندی از  درآمد‌های گسترش حمل و نقل وتوسعه آن تاکید کرد و افزود:  با تکمیل کریدور‌ها ایران می‌تواند مسیر ترانزیت شود که دست یافتن به این جایگاه علاوه بر درآمد‌هایی که برای کشور به همراه دارد نتایج اجتماعی و امنیتی هم در پی خواهد داشت.

قاسمی تصریح کرد: در ترانزیت هنوز فرصت باقی است که اگر آن را مغتنم نشماریم، فرصت را از دست خواهیم داد و با از دست رفتن فرصت جبران آن برای کشور بسیار دشوار خواهد بود.  

وی توضیح  داد: در بخش حمل ونقل به ویژه حمل و نقل ریلی روش‌های جاری و روش‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد ما را به جایی نمی‌رساند و در این باره نیازمند جهش تاریخی در کشور هستیم.   اینکه دولت‌های قبلی سالانه ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر راه آهن ساختند و ما آن را بیشتر کنیم این‌ها جهش مورد انتظار مردم نیست و در این بخش نیازمند تغییر و تحول جدیدی در حوزه حمل و نقل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور‌های همسایه از ایران می‌خواهند تا در مسیر قرارداد‌های کریدور‌های حمل و نقلی باشد، توضیح داد: هم اکنون آمار حمل و نقل باری که می‌تواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست. اما از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه نمی‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی می‌آید و با قطار به رشت می‌رود و از آنجا با کامیون به آستارا می‌رود و به راه آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند تحویل می‌شود، گفت: زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است، اما اگر از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول می‌کشد.

وی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره و بر تکمیل این مسیر ریلی تاکید کرد و تکمیل این زیرساخت ریلی مهم را با بودجه‌های جاری ممکن ندانست.

قاسمی اصلی‌ترین کریدور‌های ریلی که باید تکمیل شود را چابهار- رشت و چابهار- آستارا، چابهار-سرخس و همچنین اصلاح راه آهن اینچه برون عنوان کرد.  

وی گفت: کشور‌های جنوبی ما درخواست کریدور‌های جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیرا نیز قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه به امضا رسید. ترکمن‌ها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز چنین درخواستی از ایران داشت که چند روز آینده سفری به ترکیه خواهیم داشت.

قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیئت دولت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل تاکید کرد: عمده تمرکز ما بر توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی هم مشکلات زیادی داریم که باید مشکلات موجود برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لکوموتیو را توان بالایی عنوان کرد و گفت: در خصوص حمل و نقل ریلی بار داخلی نیز که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل می‌دهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.

قاسمی تصریح کرد: درحوزه ریلی هم در ساخت واگن، هم در ساخت لکوموتیو در کشور توان بالایی وجود دارد و سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی سیاست تمرکز بر توان دولتی صرف نیست بلکه در تولیدناوگان ریلی حتمااز توان بخش خصوصی بهره می‌بریم؛ بنابراین از تمامی سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم تا در توسعه حمل و نقل ریلی حضور یابند و بخش‌های ریلی کشور را در همراهی با دولت توسعه بدهند.

وی در بخشی از سخنان خود نیز تاکید کرد: در حوزه ریلی توان تولید ناوگان با تکنولوژی بالا وجود دارد که باید  در این بخش نیز ظرفیت‌ها را تقویت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->